Geschiedenis in Nederland 2017-07-11T14:43:56+00:00

Adler Geschiedenis (Nederland)

Importeur Nefkens

In 1896 neemt Jan Nefkens, molenaar en zakenman te Amersfoort, de import van Adler rijwielen ter hand. Al spoedig volgen de Adler schrijfmachines, in 1903 de Adler motorfietsen en in 1907 de auto’s. De twee oudste zonen richten in 1908 de firma “Gebroeders Nefkens N.V.” op, als Peugeot importeur thans nog altijd bekend.. Er komen enkele jaren later vestigingen bij in Venlo, in Amsterdam, en in 1920 in Den Haag. In 1916 verhuist de hoofdvestiging van Amersfoort naar Utrecht.

Importeur Semmelink

Het importeurschap van Adler automobielen moet tot het eind van WO I gedeeld worden met de Firma Semmelink te Arnhem, die aangesteld was voor Noord Nederland.

Van dit bedrijf waren geen nadere gegevens te traceren. Wel is duidelijk, dat Adler goed vertegenwoordigd was in Nederland, met een overeenkomstige plaats op de verkooplijsten. Vooral de kleine modellen van Adler zijn populair.

Verkopen lopen terug

Als gevolg van de oorlog is Adler niet in staat om tijdig nieuwe modellen ontwikkelen. De massaproductie staat begin twintiger jaren nog geheel in de kinderschoenen, zodat de verkopen geleidelijk inzakken ten gunste van Amerikaanse merken. Ook de nieuwe modellen (Standard en met name de Favorit) veranderen daar in ons land niets aan.

Pon importeur

Vermoedelijk vanaf 1928 neemt firma Pon uit Amersfoort het importeurschap over. Dit bedrijf brengt in 1932 de nieuwe, veelbelovende voorwielaangedreven Trumpf uit in ons land, evenals het achterwielaangedreven zustermodel Primus.

Ceurvorst volgt

Het importeurschap gaat niettemin over naar het Amsterdamse garagebedrijf André Ceurvorst dat in 1933 de auto’s op de RAI presenteert.

Adler weer succesvol

Dan komt Adler weer in de lift. Blijkens CBS gegevens ligt het topjaar in 1937 met de import van 257 auto’s (totaal aantal personenauto’s in NL in 1938: 95.100). Helaas werd niet geregistreerd naar model. Maar in ieder geval waren zowel Trumpf Junior als Trumpf / 2 Liter en Typ 10 ‘Autobahn’ goed vertegenwoordigd.

Dealernetwerk

Het betreffende dealerntwerk en de ontwikkeling daarvan, is af te lezen van de tabel. In de eerste naoorlogse jaren is er nog veel reparatiewerk.

Na de oorlog: Autopalace De Binckhorst importeur

Na de oorlog wordt de autoproductie bij Adler niet hervat. In 1949 verschijnt de lichte motor-fiets M100. Autopalace De Binckhorst (thans Mazda importeur) brengt hem eind 1950 op de Nederlandse markt onder de naam ‘Byjou’ en toont deze op de eerste naoorlogse RAI in 1951. Al snel volgden de modellen M150, M200 en M250. De M125 werd vermoedelijk alleen in 1952 aangeboden, in ieder geval eind 1953 niet meer.

Teruglopende markt 

De teruglopende motorfietsmarkt gaat ook aan Adler niet voorbij. In 1955 beperkt De Binckhorst zich al tot alleen de 250 cc modellen.

Joop van Wees laatste importeur

Per 1 januari 1956 gaat het importeurschap over naar firma Joop van Wees in Amsterdam. Kort voor fabriekssluiting verschijnen zomer 1957 de 250cc Sprinter en Favorit nog op de Nederlandse markt. Joop van Wees blijft jaren de onderdelenvoorziening en reparaties verzorgen.

Dealers

Behoudens onderstaand lijstje is ons hier niet veel van bekend. Veel motorhandels verkochten Adler uitsluitend incidenteel op bestelling.

Scooters

De scooters werden geïmporteerd door de firma Van de Boogaard in Nijmegen (ook importeur van de Heinkel scooter!)

Exclusieve motorfiets

Adler was (en is!) synoniem voor ‘klein maar (erg) fijn’! De verhoudingsgewijs hoge prijs als tweetaktmotorfiets, stond verkoopsucces in de weg. De tabel toont dit. Het CBS stelde het totaal aantal daadwerkelijk per jaar op de weg zijnde motorfietsen + scooters vast aan de hand van de opgaven voor de wegenbelasting.

Aangezien de verkoop van Adler in ons land in 1951 begon, mogen we aannemen dat het overgrote deel in 1957 nog op de weg was. In totaal zullen er hier dus niet veel meer dan 800 Adlers verkocht zijn (motor + scooter)!

Motorsport

De 250 cc modellen leenden zich, ook door hun opvoermogelijkheden, uitstekend voor de motorsport. De meest bekende Nederlander was in dit geval een vrouw: Will Koppen. Zij won tweemaal de Coupe des Dames in de rally ‘Coupe Monaco’ (1953 en 1954; 1600 km in 32 uur!!) en maakte lange reizen op een M250 met zijspan, waarover zij publiceerde in het (toen nog) weekblad Motor.

Rudi Boom werd in 1958 Nederlands kampioen motocross op Adler. Begin zestiger jaren was Jan Bastiaan ook internationaal succesvol op zijn zelfgebouwde, watergekoelde Adler RS. De KNMV krikte in de zestiger jaren het motorleven op met Sterrendagen en Standaardraces. Ook hier deden de Adlers krachtig van zich spreken.

Tot slot: bromfiets, fietsen en schrijfmachines

Hoe het na ongeveer 1910 verder is gegaan met de import van Adler rijwielen en schrijfmachines onttrekt zich tot heden aan onze waarneming. Evenmin is ons bekend of de Adler bromfiets (zelfde als Hercules) ooit officieel is geïmporteerd in ons land.

 

– reinvdm